Accessible routes
Métrobus lines 800, 801, 802, 803, 804 and 807 are wheelchair, three-wheel and four-wheel scooters accessible, providing easy access to Québec City’s major sectors of activity.
Routes 1, 11, 54, 61, 74, 76, 84 et 400 are also wheelchair, three-wheel and four-wheel scooters accessible.
Improvements to RTC network accessibility will not replace our adapted services. They will simply offer new options to complement those already available through Service de transport adapté de la Capitale (STAC).
Accessibility at a glance
- You must be able to board and exit the vehicle on your own, with or without an attendant or companion.
- The buses have space for one wheelchair at a time. If the priority space is already occupied by another person in a wheelchair, the driver will ask you to wait for the next bus.
- Everyone has the same right to board the bus. If the bus is already at maximum capacity, you will have to wait for the next one. If the next few buses are all full and you can’t get on, you can call RTC Customer Service at 418-627-2511 or ask the driver to call an inspector for assistance.
- For safety reasons, drivers must remain seated behind the wheel at all times. They can see to the rear of the bus, including the area reserved for wheelchairs, through rearview mirrors.
Lexique de l'accessibilité au RTC
Zone d’arrêt
La zone d’arrêt désigne l’espace permettant aux utilisateurs du transport en commun d’attendre et de prendre l’autobus. La zone d’arrêt comprend au minimum un panneau d’arrêt et généralement un abribus. Dans le présent document, on utilise le terme arrêt pour désigner la zone d’arrêt.
Qu’est-ce qu’un parcours accessible?
Un parcours est dit accessible lorsqu’il compte un nombre significatif d’arrêts accessibles et qu'il est desservi par des autobus équipés d’une rampe d’accès et d'un emplacement aménagé pour les personnes en fauteuil roulant.
Qu’est-ce qu’un arrêt accessible?
Un arrêt accessible présente les caractéristiques minimales faisant en sorte qu’une personne utilisant un fauteuil roulant peut attendre, se déplacer, monter à bord d’un autobus et en descendre de façon confortable et sécuritaire. Chaque arrêt situé sur un parcours accessible est évalué selon des critères précis pour déterminer s’il est accessible ou non.
Principales caractéristiques
- Présence d’un trottoir ou d’une dalle.
- Hauteur du trottoir ou de la dalle : 12 à 27 cm
- Surface libre d’obstacles pour la zone d’embarquement de 2 m X 6,5 m
Lien piétonnier
- Présence d’un bateau pavé (transition trottoir/rue) en bon état pour accéder à l’arrêt.
- Surface libre d’obstacles d’une largeur de 1,5 m
Les aides à la mobilité
- Les fauteuils roulants manuels et électriques sont acceptés.
- Les triporteurs et les quadriporteurs compacts sont acceptés dans les véhicules articulés des parcours accessibles 800, 801, 802, 803, 804 et 807 ainsi que dans les autobus standards (40 pieds) desservant les parcours 1, 11, 54, 61, 74, 76, 84 et 400.
- Les véhicules de type Midibus sont aménagés pour accueillir les personnes en fauteuil roulant, en triporteur et en quadriporteurs. Cependant, la porte d’entrée se trouve sur le côté arrière du véhicule.
Dimension maximale de votre aide à la mobilité | Autobus |
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Longueur | 121 cm (47,5 pouces) |
Largeur | 66 cm (26 pouces) |
Poids total | 272 kg (600 lb) |
Note : Ces dimensions incluent les accessoires telles que les paniers et sacs fixés à votre aide à la mobilité.
Steps for a successful journey
Plan your itinerary
Ramps are only available on accessible buses and can only be used at designated stops on designated routes. Check in advance to see which routes and which stops are accessible.
Check our website regularly to stay informed about detours and route changes. Better yet, sign up for the email club to receive a message the moment a notice goes online.
At the stop
There will be a sign indicating which buses go by and whether or not they are accessible.
Bus stop sign
Check the sign to see whether or not the stop is accessible.
Accessible stop | Non-accessible stop |
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Boarding
Make sure you are visible to bus drivers to clearly indicate your intention to board. This will also help the driver position the vehicle and lower the ramp safely.
Check if the bus is accessible
An icon at the entrance of the bus indicates whether or not it is accessible.
Using the access ramp
- A ramp at the front door of the bus is lowered to the sidewalk to let passengers on and off the bus.
- Leave enough room on the sidewalk for the driver to deploy the ramp.
- Wait until the ramp is fully deployed before boarding.
- The slope of the ramp will vary between 0% and 11%, so make sure your wheelchair’s anti-tip system is engaged.
- You must board ahead of the other passengers.
Pay your fare
- Pay your fare using a smart card or change.
- If you have difficulty paying, you can ask the driver for assistance. Have your smart card or change ready before you board.
- You can also tell the driver which stop you intend to exit.
Position yourself in the priority area
- Once aboard, go to the designated priority area (see below).
- Position your wheelchair facing toward the rear of the vehicle.
- Put the backrest in the upright position and placed firmly against the cushion.
- Lock the brakes.
- Priority is given to persons in wheelchairs.
Safety rules
- Place your backrest upright.
- Lock the brakes on your wheelchair before the bus starts moving.
- If you are using an electric wheelchair, turn it off.
- We recommend fastening your safety belt if you have one.
Exiting
Requesting a stop
- When you are near your destination, press the stop button on your left under the folded seat.
- This will alert the driver, who will check if the next stop is accessible so the ramp can be lowered.
Exiting
- When the bus has come to a complete stop and the other passengers have exited, move to the front door.
- The driver will deploy the ramp so you can exit.
FAQ
Is this service available in winter?
What happens if a bus breaks down late at night?